Hogyan tartsuk meg a vásárló személyét?

Személy szerint mindig azt hangsúlyozom, hogy „A vásárló az, aki a kenyeremet adja az asztalra.”

Mit is értek ezalatt?

A vásárló lehet kíváncsi, lehet kötekedő, lehet bizonytalan és lehet neki is rossz napja. Nem szabad a nap és a vásárlás ideje, azaz egy tört része alatt következtetéseket levonni, hogy ez és ez a vásárló mindig problémás. Gondoljunk bele: te magad is vevő vagy és sokszor te is bizonytalan vagy, tanácsot kérsz és elvárod, hogy legyen a másik fél feléd türelmes, segítőkész és megértő.

„Mindig úgy bánj a vevővel, (a másik emberrel), ahogy szeretnéd, hogy veled bánjanak.”

Az előző cikkekben írtam, némileg kitértem, hogy milyen tulajdonságok szükségesek, hogy jó eladó lehess. Ez az áruismeret fontosságát hangsúlyozta jobbára és a kérdezéstechnikát.

Viszont mit gondolsz, ki az, aki jó eladó lehet?

  • mindenképp elhivatottnak kell lenni
  • szeretni kell a szakmát
  • empatikusnak kell lenni
  • jó konfliktus megoldó készséggel kell rendelkezni
  • jó problémamegoldó képessége legyen
  • választékos szóhasználat
  • csapatban tudjon dolgozni
  • kitartó munkájában
  • vállalja a kihívásokat, a változásokat.

Példának álljon itt egy hirdetés szövege:

Ugye ismerősek ezek a gondolatok?

  • ha nem akkor segítek bevezetni a munka világának rejtelmeibe.

Mit is értek ez alatt?

A fentebbi felsorolás tulajdonképp egy álláshirdetés. Ilyen és ehhez hasonló az elvárás egy üzletbe, hogy felvételt nyerhess, de ha szerencséd van, és valóban változni, fejlődni szeretnél, akár egy multi céghez bejuthatsz. Mit is jelentenek ezek a fogalmak?

Elhivatottság

valóban akarod az adott területet megtanulni, annak minden részletére kíváncsi vagy, él benned a kutatás, a miértek-re a válasz keresése. A mi mivel összefüggések benned lakoznak. Ha megkérnek vagy megbíznak egy új feladattal, akkor azt szívesen vállalod, megcsinálod, nem hátrálsz meg.

Szeretni kell a szakmát:

A szakmaszeretet magában foglalja, hogy annak minden velejáróját legyen az akár rossz, akár jó, de főleg nehézségekkel járó feladatokkal együtt mégis érzed, hogy megcsinálod, és tudod, hogy ezzel is fejlődsz.

Ha belépsz a munka világába, jobban kiismered a dolgokat, és megtalálod köztük a kapcsolatot is a mindennapokban.

Miért? – kérdezed

Mert akkor fogod látni igazán, ha nap, mint nap ott vagy napi 6-8 órán keresztül. Akkor látod, hogy épül fel egy nap, hogy kezdődik, milyen feladatok jönnek és hogyan záródik.

Aki szereti a szakmáját az nem teheti meg, hogy nem csinál semmit, azaz „támasztja a pultot”. Fordítsd meg a helyzetet. Milyen látvány, neked mennyire tetszene az olyan üzlet, ahol az eladó csak ül és minden rendezetlen körülötte?

Vásárló gondolatai a következők lehetnek

Vásárolnál-e abban az üzletben?– nem szeretek ide járni, mert koszos, és visszataszító
Milyen érzés tölt el, amíg ott tartózkodsz?– olyan, mintha nem is várnának
– olyan, mintha nem is tudná mit árul
– vajon otthon is ilyen kupi van nála?
Meddig tartózkodnál abban az üzletben?– gyors megveszem, de ide csak akkor jövök, ha nagyon muszáj

Ezért törekedj a rendezett üzletképre, és igyekezz elkerülni a pontatlanságot!

Maga a rend az üzlet lelke!

Ha nincs rend, akkor annak súlyos következményei lehetnek, hogy mondjuk rendel árut és kiderül, hogy mégis van.

Vagy keres egy árut és nincs a „helyén”- akkor „letagadja” és mikor rendet rak, akkor kiderül, hogy mégis van, csak nem a helyén volt.

Akkor folytatom tovább:

Empatikus:

Beleérző képesség lefordítva. Aki türelemmel emberségesen végig hallgatja és átérzi a vásárló problémáját és igyekszik neki segíteni megoldani vagy megoldást keresni.

Konfliktus megoldó képesség, készség:

Ez igazán fontos, sokszor rossz a kommunikáció, így sokszor van, lehet nézeteltérés. Ezt mindenképp el kell kerülni, hisz nem jó, ha összetűzésbe kerülünk a vásárlóval. Miért? Mert a rossz hír olyan gyorsan terjed, mint a tűz. A jó hírt már a kezdet kezdetén meg kell alapozni és mindig megőrizni. Konfliktussal olyan hátrányos helyzetben kerülhet az üzlet, hogy akár még be is zárhatják, mert nem lehet tudni, ki a vásárló, hol dolgozik, és milyen ismeretségi köre van.

Probléma megoldó képesség:

Ez maga a tevékenységgel, a tárggyal van összefüggésben. Van egy probléma és az adott helyzetben adott ismereteid tudatában nem tudod megoldani, így keresni kell más megoldást. Tehát mindenképp a problémát orvosolni kell, mondjuk mással helyettesíteni vagy más lehetőséget keresni rá, csak a vevőnek jó legyen és lássa, hogy mindenképp segíteni akarsz. Lehet az is, hogy épp sokféle feladat van kitűzve aznapra és történik egy váratlan helyzet, mondjuk áramszünet, akkor mit és hogyan kell tenned, azaz a fontossági sorrenden ilyenkor változtatni kell. Ehhez kell igazán gyakorlat.

Választékos szóhasználat:

A lényeg, hogy igennel és nemmel nem szabad lezárni egy mondatot. Ezt mindenképp ki kell egészíteni és éreztetni a vevővel, hogy figyelsz rá és fontos információt osztasz meg vele,
- mondjuk mikor jön legközelebb az áru,
- épp ma lett megrendelve
- sajnos elfogyott, de tudok helyette ajánlani mást.
- olyan termékünk nincs, de tudok helyette ajánlani azonos árban, azonos márkában.

Csapatban tudj dolgozni:

A legtöbb munkahelyen minimum 3-an és afölött dolgoznak. Ekkor viszont tudni kell alkalmazkodni, csendben lenni és türelemmel lenni egymás iránt. A csapatjáték nagyon fontos, mert csak úgy működik a munkamegosztás, a feladat elvégzése. Azonnal észrevehető, hogy valaki kihúz a csapatból, azaz kifogásokat talál, hogy miért nem végezte el az adott feladatot, és ez nem először fordul elő, akkor a többiek helyette dolgoznak és megnövekszik a feladat mennyisége a maradék főnél, majd emiatt valaki lázadni fog. Ezt látni fogja mindenki, ki az aki „nem húz”, mindig kibújik a munka alól. Mindenki másban ügyes és ezt kell szemelőtt tartani és emiatt jó egy csapat!

Kitartó a munkájában:

Az új munkahelyen minimum 1 év, mire bele látsz a lényegébe. A rendelések, a vevők különbözősége, az áru elhelyezése, a visszáru és együttes munka ereje, hatása, szabadságolások, és az információ átadása. Minden munka nehéz és nem fogsz tudni mindent azonnal megtanulni, kitartónak kell lenned és folyamatosan türelmesnek is. Ekkor indulsz el a fejlődés útján és folyamatosak a változások. Változik az árukészlet, változnak a munkatársak, változnak a reklámok, változnak a vevők, változnak a szállítók és változnak a különböző szolgáltatások is, melyek a vevők és az üzlet érdekeit védik egyaránt. Ezt mindig el kell fogadni és alkalmazkodni kell hozzá. Hisz mi az, ami állandó? – a Változás!

Vállalja a kihívásokat, változásokat:

Tehát a változást már kielemeztem és mit is jelent a kihívásokat vállalni? Ez bizony már jobbik esetben 1 év után felajánlhatják neked,
– hogy vállanál-e 6 óra helyett napi 8 órát dolgozni?
– hogy tudnál-e több hétvégét vállalni?
– hogy szeretnél-e elmenni egy másik üzletet bepakolni, új üzlet nyitásához szoktak ilyenkor toborozni saját dolgozókat és biztosítják nekik a szállást, az utazást és étkezést, de cserébe a legjobbak mehetnek oda és időre „bepakolják” az üzletet.

Tehát ha van akaratod, elhivatottságod és türelmed és minden ismerettel rendelkezel, ami egy állásinterjún meghirdettek, akkor tiéd a pálya!

Oszd meg, mert ez másokat is érdekelhet